April 22, 2005

陸のかんしゃく

230d4e70.JPGかんしゃくについて。

先日、陸は公園で、物凄いかんしゃくを起こしました。公園から離れたくない、帰りたくないと反発して、体を大の字に地面に伏せ、金切り声を上げて、手足をバタバタ。
もう、手がつけられない。其処でベンチに座っている、おばあさんが呆れて、首を横に振っているのが、やけに目についたりして。

かんしゃくは英語でtantrum (タントラム)といいます。自分の意志やパーソナリティが固まりつつあるこの時期(1―3歳)にみられる、典型的なディベロップメント・プロセスの症状。やっていことが妨げられる、事情が分からない、意思が伝えられないなど、フラストレーションが溜り、ついに爆発。タントロムになるわけです。

かんしゃくは、幼児期には、なくてはならないものですが、やはり、公共の場や友達の目の前で、爆発をされると困ってしまいますね。特に、私達が急いでいる時や、手が離せない時に起こりやすいので、なおさらにね。

では、防げないまでも、コントロールはできるのかなと、知人に聞いたり、本をめくっていると、幾つかのアドバイスを発見。参考になるものを幾つか挙げてみました。

• 感情的にならない事。
• 自分が大人だっていうことを、忘れない事。
• かんしゃくが終わった際、静かな所で、ゆっくりと子供と話しあうこと。
• 子供のストレスのレベルを、たえず、チェックすること。

文章では簡単そうですが、行動に移すのは大変。特に、二番目の「自分が大人だという自覚」は、なかなか難しいかも。私の旦那には絶対出来ませんね。

今日も一日、笑顔で。

Hi Moms and Dads!
A temper tantrum is like a summer storm — sudden and fierce. One minute your child is laughing and then, next minutes she is screaming at the top of her lungs. Children between the ages of 1and 3 are especially prone to have tantrum. I hope these suggestions will help you out!


よろしかったら、クリックを。
人気blogランキング


この記事へのトラックバックURL

http://trackback.blogsys.jp/livedoor/robin_elise/19731798
この記事へのコメント
はじめまして、コメントありがとうございました。

陸くんのかんしゃくの話良くわかります。
さえちゃん(上の子)がときどき起こします
しょうがないとはいえ、大変ですよね

そうですよね、笑顔を絶やさず、がんばりましょう!
Posted by kasa at April 23, 2005 00:44
早速、遊びに来ました。
書込みしていただいてありがとうございます♪

うちも、今日娘が公園で、かんしゃく起こしてました。。。
(公園にいるお母さん方もびっくりしてました!)
このごろは、夜泣きもあるので、
昼間あったことを、夢に見て、怒ってるのかなぁ〜?
ストレスかなり溜まってるかも・・・。

2番目の『自分が大人だっていうことを、忘れない事。』
う〜ん、耳が痛い・・・。
一緒になって、吠えてますから・・・^^;

参考にして、余裕を持って接していきたいです。。。^^




Posted by mahopon at April 23, 2005 00:51
ブログにコメント、ありがとうございました。

私も、後18ヶ月後くらいに、経験するのでしょうか。
誰にでも、普通に起こることみたいですね〜。ふむふむ。
今から、勉強になります。(忘れなきゃいいけど)

子供のストレス。そんなんがあるんですか〜!
いろいろ考えると、いや〜、まだ生まれてない今は、私、お気楽に生きている、という事が分かりました。

こういうとき、おばあさんとか、首を横に振って欲しくないですね〜。
自分だって、経験しただろうに。
(最近感じるに、経験者だったら味方!っていう訳でもないところが不思議です)


Posted by sarah at April 23, 2005 04:07
遊びに来ました。

英語が母語の方だったんですね。文字で見る限り、全く見分けがつきません。すごいですね。

そういえば、1歳をすぎるとそういう状態になる場合があると、日本の育児書のベストセラー、松田道雄の「育児の百科」(岩波書店)に書いてありました。

1回目が肝心で、そうした状態になっても、何食わぬ顔でいることが重要だとか。

robinさんがかかれていることと共通しますね。

また遊びに来ます。
Posted by air2002 at April 23, 2005 07:19
初めまして♪
訪問&書き込みありがとうございました!
こちらを訪れてビックリしました・・・日本人の方だと思っていたので。。^^
お子さんすごくかわいいですね〜。
でも毎日が戦争のような大変な時期なんでしょうか??^^

またお邪魔させてもらいます。
よかったらまた遊びに来て下さい!
Posted by NYでお買い物 at April 23, 2005 10:47
Hi Elise,

Thank you for visiting my site.
You are the very first person who wrote the coments in English.
I am really happy to read your life in Cicago.It was a quite out of my imagination that the person wrote me in English from USA. What wonderful the internet world is!! isn't it?

I teach Japanese to the business persons from foreign countries in Tokyo and have a small english school for japanese children.

I am interested in the growth of English-native children so I will come here to know hoe your son Riku is everyday.
Posted by Chizuru at April 23, 2005 13:09
Take pity on my english and correct "buisiness persons" to "people."
How ashamed it is!
Posted by Chizuru at April 23, 2005 13:16
Dear Kasa-san
Thank you for visiting me. And Thanks for your cheer! Yes. Tantrum is quite difficult to deal with. We should all support each other!
Posted by robin elise at April 23, 2005 23:13
Dear Mahoho-san
Thanks! Riku is also not good in the nights! Yes. The second point can be very difficult, since both my husband and I are not mature enough. Well, Riku wakes up at least two times in the night. I am trying many ways to overcome his bad night sleep. Keep in touch.
Posted by robin elise at April 23, 2005 23:15
Hi Sarah,
I am so glad you came to visit me. Yes. You will certainly experience that! In fact, unborn child can get depressed, while mother is blue during the pregnancy. So be happy and laugh a lot! And have a wonderful child!
Posted by robin elise at April 23, 2005 23:16
Dear air202,
Thanks for visiting! Well, my luck ends here. Though my husband helps me out for writing Japanese, I have to write my reply in English. Thanks for the suggestion of the book; I will certainly check it out. Yes. Please come again and I will also visit you!
Posted by robin elise at April 23, 2005 23:17
Dear NY-Shopping(?)
Thanks for your complement! I am sure Riku is happy to hear that! I like your site, it reminds me when I was in NYC. Though I have difficult time for a long travel, your site gives me the air of the city. Of course I will revisit your site!
Posted by robin elise at April 23, 2005 23:18
Hi Chizuru,
NO PITY on you, Chizuru! I think your English is great! Have a confident! Yes. Internet is amazing! By the fact I can communicate with you like this. Please keep in touch and we can exchange information about languages as well as motherhood.
Posted by robin elise at April 23, 2005 23:19